Wednesday, March 24, 2010

Ipekyol'da Yasadigim Kisisel Bir Hayal Kirikligi

Blogumda, bilincli bir tuketici olarak Ipekyol'da yasadigim bir sorunu paylasmanin diger tuketiciler icin faydali olacagini dusundum. Subat ayi sonunda, Ipekyol'dan buyuk bir heves ve sevincle iki adet triko ve bir adet Kaban satin aldim. Daha sonra Amerika'da kaldigim bir ay boyunca, kabanimi coz az giydim, zira yasadigim yer oldukca sicak bir yer, trikolari ise goturmedim bile. Dondugumde ise her gun giymemek kaydiyla, bir ay boyunca urunleri ara ara kullandim. Bir ay sonunda kabanda ve sadece 2-3 kez giyilmis trikolarda yogun tuylenmeler farkettim.
Yillardir tekstil sektorunde, kumas arastirma gelistirme, hatta yunlu kumas pazarlama uzmani olarak calismis olmamin verdigi bilgi ve deneyimle, eminim ki kumaslarda bir sorun var. Normal sartlarda, uretilen her kumas abrazyon testi denilen, defalarca surtmeye maruz birakilacaklari makinelerin yaptigi testlerden sonra uretici firmaya gonderilir. Buna gore, abrazyon testini gecemeyen kumaslarin, dikici firmaya gonderilmemesi gerekir. Gonderilip musteri sikayeti ile magazaya getirildikleri takdirde ise, yapilmasi gereken en dogru sey, urunu uretici kumasciya gondererek, inceletilmesidir. Urunun gozle, markanin bu islerden sorumlu kisileri tarafindan kontrol edilmesi kesinlikle bilimsel degildir. Onemli olan kumasin abrazyon testinde, belli sartlari gecmis olmasidir.
10 gun sonra kaban ve trikolarla ilgili sikayetim Ipekyol calisanlari tarafindan reddedilerek tarafima geri gonderildi. Kabanda sorun bile gorememisler. Trikolarda ise hammaddesi yun, pamuk, akrilik, rayon, viskon, tiftik vb. olan bu urunler essek ve hassas yapilari nedeniyle kullanima bagli tuylenme ve esneme yapabilirler diye bir aciklamali yazi gondermisler. Her seyden once bu aciklama sadece Ipekyol'un urettigi trikolarda goruluyor olsa gerek, zira baska markalardan aldigim trikolarda yillardir sorun bile yasamiyorum. Magaza yetkilileri ellerinden bir sey gelmedigini ve konuyla ilgili olarak merkezi aramami soylediler.
Telefonda durumu acikladim. Zaten tekstil sektorunde calistigimi ve hatta kendilerinin en buyuk yun tedarikcisi olan bir firmada da deneyimim oldugunu belirttim. Kabanin yunlu oldugunu ve yunlu kumaslarda, yun orani arttikca bir kere kullanimda bile tuylenme olabilecegi gibi bilimsellikten tamamen uzak bir aciklama yaptilar. Bu tip aciklamalara kesinlikle inanmamanizi salik veririm. Kabanda kabaca %30 gibi dusuk bir yun orani var, kaldi ki elyafi iyi kimi 100% yun kalitelerde hic bir tuylenme gorememeniz mumkundur. Malinin arkasinda olan firmalar size bu garantiyi rahatlikla verebilirler. Iyi bir elyaf secimi ve iyi bir finish uygulamasi kumasa cok iyi bir mukavemet verebilir, ayrica fiziksel testlerde yunlu kumaslarin binlerce kez asinmaya maruz kalmasi sonucunda bile belli degerleri gecmesi sarttir. Bu nedenle bu tip testleri ciddiye alan Marks&Spencer, Next gibi firmalar size bu guvenceyi verirler, ve kullanim sonrasi olusacak sorunlarda urunlerinin arkalarinda dururlar.
Bu aciklamanin aynisini telefonda Ipekyol yetkilisine yaptigimda, "Bizim tekstil muhendislerimiz incelediler ve bir sorun goremediler. Isterseniz tuketici kurumlarina basvurabilirsiniz." gibi talihsiz ve onemsemez bir tavirla karsilastim. Dogru olan, Ipekyol'daki tekstil muhendislerinin gozle kontrolu degil, uretici kumascinin kalite guvence birimlerindeki tekstil muhendislerinin ilgili uretim lotlarinin test sonuclarina bakmasidir. Daha once Ipekyol'un tedarikcisi bir firmada calismis biri olarak, kendilerinden de bu tip kullanilmis urunlerin incelenmek uzere geldigini bilmekteyim. Basima gelen deneyimden cikardigim sonuc, maalesef bu profesyonel calismayi sadece hatiri sayilir musterileri icin yuruttukleri, firma icinde aslinda fasoncu zihniyetten pek de uzaklasamadiklaridir. Hissesinin bir kismi Miroglio gibi unlu bir Italyan kumasciya satilmis bir Turk firmasinin, kendisini artik bir dunya markasi gibi gormesine karsin, zihnen bir arpa boyu kadar yol katedemedigini gormek ne yazik ki cok uzucu.... Benim tavsiyem, "yunlu kumas tuylenir, trikoda tuylenme normaldir" gibi bilincsiz aciklamalariyla tuketiciyi dikkate almayan Ipekyol'dan kaban ve triko gibi urunler alirken bir kez daha dusunmeniz...

7 comments:

eb said...

İpekyolda benzer bir durumu bende yaşadım aldığım bir hırka çok kısa süre içerisinde yumak yumak tüylendi,kozyatağı carrefour içerisindeki ipekyol mağazasına incelenmesi için ürünü bıraktım bir süre sonra telefonla arayarak mağazaya çağırdılar.

Hırkanın üzerine jiletle kazıyarak temizlemişler. Bunun dışında yapacakları bir şey olmadığını söylediler.

O günden sonra bir daha ipekyoldan ürün almadım. Yeni sezonunda çok beğendiğim parçalar var ama bir kere inancım kırıldı bu markaya o yüzden de elim bir türlü gitmiyor.

mgntwmn said...

Tüketici Birliği Derneği'ne başvurmanızı tavsiye ederim. TÜBİDER. yerleri kadıköy iskele meydanında. sonuç alacağınızdan eminim.

fluffy said...

çok talihsiz bir durum bu kadar büyük bir firmanın olaya bu kadr alakasız olması şaşırtıcı kesinlikle peşini bırakma bence

Olé said...

Yorumlariniz ve desteginiz icin cok cok tesekkur ederim. Tuketiciler Dernegi'ne yolculuk sonrasi basvurup, konuyu takip edecegim.

Moda(e)rator~ Moda olan Herşey Kontrol Altında said...

Ben aynı sorunu mng dan aldıgım hırkada yaşamıştım yenisezondu dünya para ödemiştim geri gönerdiler aynı sebeple. Bilmiyorum nasıl bir hal tavıırdır bu.

seda said...

inanamıyorum! şaka gibi..

moda ve hobi perisi said...

hemen bir tüketici derneğine başvurmalısın oda ürünün size parasını,yada yensiyle değiştirme hakkı tanımaları zorunlusur lütfen bizlerde bilinçli tüketiciler olarak bu işin peşini bırakmayalım ki bizi cahil yerine koymasınlar